tiistai 19. huhtikuuta 2011

Tavallisen takkisen poliittinen kannanotto




Sunnuntain vaalitulos kotimaassa on saanut aikamoisen kohun aikaiseksi -syystäkin.
Eilen uutisoitiin, että 35% äänistä (alueen koko äänestysprosentti 57%) PS:älle tuli Jakomäestä (betonilähiö helsingissä). Haastattelussa oli muutama paikallinen työtön suomalaismies ko. lähiöstä, jotka riemuitsivat JYTKY voitosta. Miksi? No siksi, että laitetaan eka oma piha kuntoon ennen kuin lähdetään muiden pihoille pyörimään, näin Soini on valistanut. Ok, henkilötasolla kylläkin, mutta eihän se poliittisella tasolla ihan näin mene..

Mä olen betonilähiöstä kotoisin, sellaisesta, jossa pienet jakomäet kalpenee rinnalla. Mun kaveriporukka pienestä pitäen on muodostunut eri kansalaisuuksista, ei pelkästään sinisilmäisistä pellavapäistä. Ensimmäisen JYTKYN koin 80-luvulla, kun sain romanilapselta kivestä päähän lähiössä, jossa vallitsi viidakon lait. Katsoin kuinka pienipalkkainen yh. äitini raatoi niska limassa duunia, kävi koulua, jotta meillä olisi ruokaa pöydässä, vaatteet päällä ja mahdollisuus "parempaan" huomiseen. Sinne synnyin ja sieltä lähdin, kiitos kotini roolimallien. Asenteet lähtevät hyvin pitkälti kotoa! Jos mun äiti olisi kolunnut sossun luukkuja nostamassa "palkkaa", mitähän minä olisin aikuisiässä valinnut tehdä? Niin kauan kun sulla on 2tervettä kättä ja järki päässä, niin kyllä sinulla on aika hyvät mahdollisuudet vaikuttaa omaan elintasoon, tulevaisuuteen tässä maassa. 

Pari vuotta sitten ensimmäistä kertaa aikuisiässäni rahahanat oli totaalisesti kiinni. Olin lähtenyt palkkatyöstäni, tietämättä että mieheni sen hetkinen työprojekti yllättäen lakkautettiin. Tein satunnaisia hanttihommia, kukaan ei palkannut minua, koska olin raskaana. Taloudellisesti olimme siis totaalisen tyhjän päällä. Saimme n. puolen vuoden ahdinkotilan aikana tukea julkiselta sektorilta vain muutaman roposen, koska heidän mukaan minulla oli liikaa varallisuutta. Yhdentoista vuoden työrupeaman aikana olin kartottanut omaisuutta auton -ja asunnon verran (joka kylläkin oli vielä pitkälti pankin omistama). Jotta olisin ollut oikeutettu mielestäni minulle kuuluviin tukiin, minun olisi pitänyt myydä kaikki omaisuuteni, eli koko kovan työni maallinen tulos. Päätökseen vaikutti myös äitiyspäivärahani määrä, joka maksettiin ensimmäisen kerran kuukausi sen jälkeen kun äitiyslomani oli alkanut. Eli suomenkielellä, minua rokotettiin siitä, että olin työnteolla kartoittanut omaisuutta, sekä sain nauttia "hyvää" äitiyspäivärahaa äitiyslomani aikana, joka on ansiosidonnaista, jonka olin työnteollani ansainnut. 
Mitähän perussuomaliset tähän sanoisivat? 

Kofi Annan on tänään tapaamassa Helsingissä Martti Ahtisaarta. Mitähän herrat on mieltä suomen JYTKYSTÄ? 
Mieheni on käynyt saman sisäoppilaitoksen Ghanassa kuin Mr. Annan (niin, menin sitten vielä naimaan ulkomaalaisen). Jonka jälkeen hän tuli suomeen (pyynnöstä) duuniin ja antoi suomen ylpeydelle, Nokialle erikoisosaamistaan, joka varmasti on edesauttanut ko. yrityksen liiketoimintaa ja vahvistanut ULKOMAILLA suomikuvaa = lisää työpaikkoja SUOMESSA. 

Mä en halua asua jakomäessä. Itken mielummin mersussa kun ladassa. Kasvatan lapseni sillä mallilla, että haaveet toteutuu, kunhan niiden eteen on valmis tekemään duunia. Elämme globaalissa maailmassa, ilma jota hengitämme on kaikkien yhteinen. Vahvempi auttaa heikompaa, mahdollisuuksien mukaan myös toiste päin. 
Maallinen mammona on katoavaista, henkinen säilyy ain! 

...VIHREÄT :-) !

1 kommentti:

  1. mua ahdistaa jotenkin ihan kamalasti tàmà ps-asia. Joka kerta kun se tulee mieleen niin jotenkin ihan sielua kouraisee... kamalan paha mieli. Tulee sellainen olo etten minà ja perheeni olla enààn tervetulleita Suomeen. Voin vaan kuvitella fiiliksià ulkomailla syntyneellà joka asuu nyt suomessa. Jihuu.
    Italiassa asiaa on kommentoitu todell ikàvààn sàvyyn. Mieskin soitti maanataina mulle kun oli lukenut lehtià ettà "mità helkkaria Suomessa oikein tapahtuu"? Sònkòtin aluksi jotain ettà on niillà varmaan ihan hyviàkin ajatuksia ja ettà osasivat vedellà àànestàjià oikeista naruista tuli kyllà semmosta tekstià vastaukseksi... oli Hitlerià ja Mussolinia ja niitten narujenvetàmiset...
    Eihàn siinà lopuksi auttanut muu kuin vedota siihen ettà Minà kyllà àànestin vihreità, ja ettà 80% suomalaisista àànesti muita puolueita kuin Peeàssààà , ettà ei se italialaislehdistòn uutisoima Tosisuomalaisten murskavoitto nyt onneksi kuitenkaan tarkoita sità ettà Suomi on julistanut natsivallan.
    fbn kautta tutuntuttu ihmetteli kauheasti sità ettà miten ulkomailla nyt on otettu noin huonosti vastaan tuo vaalitulos. Ja ettà miten isànmaallisuus kààntyy ulkomailla ulkomaalalaisvastaisuudeksi. Ei tajunnut vaikka miten selitin ettà ulkomailla vàlittàvàt siità miten ulkomaalaisiin suhtaudutaan suomalaisten taholta, ulkomaalaisia kun ovat kaikki tyynni. Haloo.

    VastaaPoista